יום ראשון, 10 ביוני 2012

איך ללמוד ליישם הצלחות ולא רק ללמוד מכשלונות?

"זה באמת שינוי בפוקוס. צריך ללמוד מטעויות כדי לא לחזור עליהן, אבל ההתמקדות בהצלחות קטנות ולא בכישלונות גדולים נותנת משהו שאפשר להיבנות עליו בעתיד. כל מה שאתה יודע על הכישלון הוא שמשהו לא עבד. מהצלחה אתה לומד על משהו שעבד, אז למה לא לעשות יותר מהדבר הזה, שיעבוד גם בעתיד?".
זהו ציטוט מדבריו של פרופסור רף סגרין אשר התחקה אחר בעלי חיים ששרדו במשך מיליוני שנים את כל איימי הטבע והגיעו עד הלום בהצלחה רבה,תוך כדי שהם משחזרים הצלחות של הישרדות בחיי היום יום שלהם ושבים וחוזרים ומשכללים אותם  כל הזמן כדי לשרוד מפני האיומים היום יומיים.הוא מציע ליישם את תכונת הסתגלנות של בעלי החיים גם למציאות שלנו,לא ליצור ועדות חקירה וישום לאחר אסונות גדולים,אלא להפיק את המירב מהתמודדויות מוצלחות.
הלימוד הוא חלק חשוב מהסתגלנות. הבנה, ניסוי וטעייה מאפשרים שימוש חכם יותר במשאבים הנתונים. חתירה לשיפור מתמיד הכרחית כדי להתמודד עם אויבים, שבעצמם משתפרים כל הזמן. בטבע כך עושים כולם. למשל השימפנזה סנטינו מגן החיות פורוביק בשבדיה, שיום אחד נמאס לו מהמבקרים. הוא החל לשבור את המלט בכלוב שלו והחביא את החתיכות הקטנות. כשאורחי הגן היו מתייצבים מול הכלוב שלו, הוא יידה בהם בזעם את חתיכות המלט.
סגרין אף מצביע על יתרונות הביזור שבטבע כעל פיתרון אפשרי בהתמודדות האדם עם אסונות ,מחלות ואיומי טרור,בכך שההתמודדות צריכה להיות נקודתית וממוקדת ולא באמצעות כללים אחידים שכמעט תמיד יופרו על ידי מי שרוצה להפר אותם,כך למשל הבדיקות הבטחוניות בשדות התעופה אינן יעילות לטעמו,משום שמי שרוצה לפגע ,תמיד ימצא דרך עקיפה,אבל על ידי התמודדות ממוקדת וענינית כן אפשר לטפל במשבר זה או אחר.
כדאי לכם מאוד להמשיך ולקרוא כאן
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3572049,00.html




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה